2024. dec 15.

Tartalommarketing és PR - mi a különbség?

írta: cikkgyűjtő
Tartalommarketing és PR - mi a különbség?

pr-cikk-marketing.jpg

Content marketing és Public relations

Ezek rokonfogalmak. illetve mégsem annyira... CM és PR. Más a megközelítés, más az elv, még ha gyakorlat hasonlít is

Nemrégiben konferenciáztak a tartalommarketingesek és ott a szakma elitje, mondhatni krémje vastagon egyetértett abban, hogy a kommunikáció és azon belül is a reklám területén szinte folyamatos a változás, új és új trendek alakulnak ki, a gyakorlott módszerek és eljárások aránya változik, a hangsúly el-eltolódik, majd ami kibillent, a legtöbbször visszabillen és az innovatív megoldások mellé újra felzárkóznak a klasszikus módszerek - még ha alkalmazási területük és az alkalmazott eszközök, médiumok változnak is. A generációk egyre gyorsabban követik egymást, így egyre sűrűbben kell új platformokat és új megoldásokat találni ahhoz, hogy egy-egy márka hatékonyan tudja elérni a célcsoportját.

Marketinges legyen a talpán, aki naprakész az összes újonnan bevetett alkalmazás és online színtér területen.

Mi a különbség a tartalommarketing és PR között?

A tartalommarketinget lőképpen az különbözteti meg a PR-tól, hogy utóbbi a márka presztízsének a növelését és brendépítést célozza, míg a mostani trendeknek megfelelően a tartalommarketing a fogyasztót helyezi a középpontba. A potenciális vevők egyre tudatosabbak, ezért - mint fogalmazták a szakemberek - véget kell érnie annak a korszak, amikor a márkák és brendek „felülről lefelé” kommunikáltak. Eljött az ideje az őszinte, hiteles kommunikációnak - és ez a tartalmi alapú és komplexen informáló marketingtevékenységben ölt testet.

Vagyis:

  • míg a public relations alapvetően a vállalat hírnevével, brendépítéssel, márkanépszerűsítéssel foglalkozik, azaz a vállalatot helyezi el a közösségi térben, lehetőleg annak központjában, és eközben a vásárlói viselkedés és vélemény befolyásolásával a vállalatot, márkát, brendet övező jóakarat és támogatás megszerzésén dolgozik,
  • addig a tartalommarketing túl azon, hogy márkát is épít, a vásárlókra, a közönségre fókuszál, és ezen a közvetlenebb módon kíván elérni pozitív eredményt a vásárlási szokások javításában.

Ahogy a szakma bennfentesei fogalmaznak:

a két ágazat eltérő működési modellel dolgozik, bár a hasonlóság vitathatatlan, hiszen mindkét tevékenységben kiemelt szerepet játszik a tartalom.

A PR-ben a sajtóközlemény rövid időszak alatt vezet sok megjelenéshez, majd miután lecsengett a téma, visszaesik az érdeklődés is. Ezzel szemben a tartalommarketing folyamatosan, több csatornán, többféle tartalomtípussal éri el a közönséget. Itt ugyan csak hosszabb idő alatt épül fel a kapcsolat a közönséggel, viszont sokkal tartósabb. Miközben az elhelyezett PR-cikk publikációk tartalmai gyorsan elavulnak, a tartalommarketing aktivitás során keletkezett tartalmak új formában, új csatornákban jelennek meg, folyamatosan elérhetők, egyre újabb keresési találatokat, hivatkozásokat hoznak.

Tehát a klasszikus értelemben vett public relations abból indul ki, hogy a cégek, márkák csak a média közvetítésével tudják elérni a közönséget - és ezen a téren erőszakos nyomulásra van szükség. A PR nem várja meg az érdeklődés felébredését, hanem nyomatja a tutit.

Viszont a  tartalommarketing nem akaszkodik rá a vásárlóra, hanem az ügyfél problémáiból, kérdéseiből, elvárásaiból igyekszik kiindulni. Eközben természetesen él a reklámiparban bevett lehetőségekkel, de nem a sulykolással és a vásárlói gondolkodásra való rátelepedéssel operál, hanem a lehetőségekhez képest kerüli a manipulációt és inkább kiszolgálni igyekszik azzal, hogy elébe meg az elvárásoknak.

Ebben a megközelítésben a minőségi, releváns, informatív tartalomra alapozott marketing tisztességesebb, kvalifikált szakemberek számára is vállalhatóbb, mint a nyers, erőszakos termékreklám vagy annak unokaöccse, a nyomulós, mindenütt ugyanazt hangoztató, öndicsérő vállalati PR.

Lehet másképp is. Ennek a cikknek az aktualitását például friss sajtóhír adja, amiből megérthetjük, miért keresettek az USB-C iphone töltők a webáruházakban

...Ha úgy vesszük, ez az írás is felfogható marketingszövegnek és népszerűsítheti mondjuk ezt a cikkgyűjtő portált és változatos témájú publikációit. 

Szólj hozzá

tartalommarketing pr-cikk